27 February 2007

Eyetracking onderzoek zoekmachines

Kopers op internet bekijken meer zoekresultaten dan online informatiezoekers, ook zijn ze meer gericht op merken. Er blijkt duidelijk een verschil in kijkgedrag tussen consumenten die het web opgaan met de intentie wat te kopen en consumenten die het web opgaan om informatie te zoeken.

Marktonderzoekbureau De Vos & Jansen voerde in samenwerking met Mediabureau Check-it een eye tracking-onderzoek uit naar kijkgedrag bij zoekresultaten van zoekmachines. In dit onderzoek richtten zij zich op de verschillen tussen informatiezoekers en kopers. Het onderzoek werd uitgevoerd met de zoekmachines Google, MSN, Ilse, Kobala en Lycos.

Verschillen
Kopers blijken langer naar meer zoekresultaten te kijken dan informatiezoekers. Gemiddeld kijkt een koper 11,4 seconde naar 10 resultaten. De gemiddelde informatiezoeker kijkt 9,4 seconde naar een gemiddeld aantal van 8,5 resultaten. De kijktijd per resultaat is bij kopers en informatiezoekers ongeveer gelijk (1,2 seconde voor de kopers tegen 1,1 seconden voor de informatiezoekers).

Gesponsorde zoekresultaten
In het onderzoek is ook een onderscheid gemaakt tussen gesponsorde zoekresultaten en natuurlijke zoekresultaten. Gesponsorde zoekresultaten blijken het vooral boven in de pagina goed te doen: 96 procent van de consumenten bekijkt de bovenste drie gesponsorde zoekresultaten. Bij de gesponsorde zoekresultaten die recht van de pagina te vinden zijn, is dit gezakt tot 31 procent. De natuurlijke zoekresultaten worden het meest bekeken, 98 procent van de consumenten bekijkt deze resultaten.

Kijken is nog niet klikken
Consumenten klikken natuurlijk niet op elk resultaat dat bekeken wordt. Ook het doorklikken vanuit de zoekresultaten is meegenomen in het onderzoek. Ook hier blijkt er weer een verschil te zitten tussen kopers en informatiezoekers. Het belangrijkste motief om door te klikken is voor informatiezoekers de aanwezigheid van de zoekterm in het resultaat. Kopers worden vooral aangetrokken door een bekende, betrouwbare naam (merk) in het zoekresultaat.

Klikmotieven
Aan de hand van de resultaten van het onderzoek en de daaropvolgende interviews zijn een aantal klikmotieven naar voren gekomen. Bekendheid en betrouwbaarheid zijn erg belangrijk, dit kan gerealiseerd worden door trefwoorden te gebruiken die refereren aan het merk. Ook blijkt dat opdringerige resultaten nadelig zijn voor het klikgedrag. Teveel hoofdletters en uitroeptekens kunnen daarom het beste vermeden worden.

Meer informatie over "Eyetracking onderzoek zoekmachines"

url: http://www.ag-rapportenservice.nl/(2z02tejdjdveieqdo0jpf2qv)/Default.lynkx?HomePointer=1-10&type=RapportView&RapportPointer=1-9-1500-2508-99511

No comments: